Friday, November 14, 2014

Berjimba-jimba di South Island New Zealand - Part 3 (cont)

continue from Part 3, nak cite pasal powersite.

okeh..dah start senak aku nak naip kat sini, aura2 kemalasan...thehe.baru entry ke 4..tapi demi tuk kenangan aku gak so aku gagahkan la karang seberapa yg boleh..future reference katanye.


Nak cite pasal 219 On John Motel & Holiday Park.  Nak cari tmpt ni senang le jugak sbb dia kat tepi jalan je, so kalo nmpk signboard ni sila masuk.  Kami dah telepas mula2 tu sbb kecik je signbod nih, tapi sbb 'highway' kat sana adalah 2 way punye jalan so senang2 je U-turn kat mane2 thehe...




sebabkan smpi powersite tu dah agak senja and hujan renyai2 lak, kami malas nak jenjalan area tuh.  Smpi2 je trus ke kaunter tuk check in.  Owner dia friendly je. 




Settle check in and payment, owner dia kasik aku map nak tuju mane powersite dia.  


Woo beso tmpt nih siap ade map direction lagi..tapi sebenonye idok le jauh mane pun powersite kami nih sebelah tu je, dah kasi map aku amik je le.

Eh jap! aku ade cite ke ape bondonye 'POWERSITE' nih?? malas nak bace blakang2 tuh..rase cam xdok kut so aku xplain skit ek mane yg aku tau.

'Powersite' ni rupe dia cam parking lot..sebijik parking lot..thehhe..so kepada mereka2 yg berminat untuk bawak campervan or motorhome, anda diwajibkan utk menyewa tapak tuk paking van gabak anda.  Tidak dibenokan freedom camping kalau campervan or motorhome anda  TAK ADA  'self contained' certificate.  Kalo ada plak, boleh freedom camping tapi kat selected tempat. Boleh check kat sini kat mane ade freedom camping -> Department of Conservation . Ada pro and cons tuk freedom camping bagi ladies.  Kalo lelaki ok kut but perempuan is not advisable tuk freedom camping sbbnye tmpt tu xdok lampu hanya kawasan kosong tmpt nak parking je and all facilites pun x de.  Pas aku refer kat blog CikSengal and dah tanye sendrik kat dia makanye aku tobat xmo dok freedom camping.  Bior le bayo janji selamat.  Make some research kalo ade gak yg nak cuba2.  Jgn kate aku tak bitau lak ye, Your safety is your own..hehe..

Meh tgk ape yg kita perlu buat bile smpi kat powersite:

1.  Power cable:  1st thing kene keluarkan power cable and caj campervan tu tuk guna eletrik.  WAJIB ada cable ni so make sure masa ambik van tanye kat mane dorang taruk cable tuh.  As for Jucy, ada kat seat belakang.  Kat powersite masing2 dorang akan bagi nombor kat mane kotak power supply korang.  Kami punye kat blakang bilik org.

Satu kepala cucuk kat power supply tuh...pastu ON..kekadang mmg dah on pandai2 la tgk kalo tak nyala plug ke hape ke cek balik kat situ ye..




satu lagi sambungkan kat van...makesure msk btui2 kalo nnti tecabut, ada penyangkut dia..aishh fail btui la aku nak terang ni...gegamak paham dok??




ngahahah lawak lak aku xplain cam ajo budak2 tadika lak..maap la ye aku tak pandai nak karang ayat jiwang, straight to the point je ye.

Dah pasang semua, boleh la pasang heater..time la pentingnye ade extension cable yg aku mention ritu ye. Bleh caj byk gegajet semua. 

Maka bermula la hari pertama kami hidup dlm campervan tuh.  Serious tak pandai nak ejas segala mak nenek, kekok sgt.  Ruangan jadi sempit sbb kami pasang meja utk makan.  Beg luggage besepah sepah nak kene susun and pindah randah ke seat depan.  Sbb xdok ruang nak bukak beg dlm campervan so aku ngan ida dok bentang je beg tu kat bench nearby sbb nak kuarkan baju nak pakai mlm tu ngan esok.  Org lalu lalang dok tgk je, dah le ujan renyai2 ngahahaha...lantok le! ade aku kesah..abaikan rupa paras huru hara kat kiri kanan tu ye.




che tengok ni, gegamak reti dok nak susun barang kat van cani? serious pening~~~




Org lain da betenang lam tuh, kami je dok tehegeh2 nak set up van..thehe



Tim ngan Rina dah get ready nak masak makan malam kami..special arinih!! Nasi + Sadin+ ikan bilis + sup sayo ke gamaknye?? tak hingat lak aku menu hari 1st thehe.. 




sbb dorang dah masak, kami lak betugas gi laundry baju..okeh no hal bisa diatur. Laundry ade kat nearby je, xdok gambo lak ha. But nak operate laundry pada aku yg jarang2 skali gi dobi kat kedai nih cam agak payah skit le kene baco instruction cane nak operate.  Tuk wash kene $2 and nak dry pun $2 kalo tak silap aku lah. If katanye kene 2dolar means kene korek purse and cari 2dolar takleh nak $1 x 2..smpi esok pun tak jalan mesin tuh.  So kene le betegur sapa ngan org2 yg nak basuh baju tuk nak tuko syiling. Campak baju pastu tinggalkan je le.

Pastu gi tour area surrounding..meh tgk 

selain powersite ade je kalo nak book bilik ke tapi nak jimat katanye..bleh check rate bilik kat web dia ye...tenang je kat sini cam xdok manusia




kat sebelah paking site kami ada toilet and living hall







ni lak kitchen.  Beso and xdok org guna pun senja2 tuh..so kami je dok lam tuh.





ada fridge beso, bleh letak segala mak nenek nak letak tapi jgn lupe plak amik ye and also kene label makanan tuh kalo dak akan ditongsampahkan






Kitchen ni ada basic item je, utensil ke hape ke semua kene rent. Lam campervan dah disediakan basic utensil so bleh bwk sini, jgn lupe kutip balik dah kalo dak wakap kat situ.



Ni lak dump station, tempat nak buang 'sisa-sisa toksik' cane nak operate aku tak pasti sbb aku tak benarkan PIC pakai toilet begerak tuh..thehe..oooo..nak buang air sink pun kat sini ye.



Petang tu jugak aku kene mengagau mencari internet sbb nak kene email Jet boat tour.  Sungguh aku lupe..adesss~~ kalo ikutkan t&C kat booking tuh kene confirmkan dgn dorang 24hour before tour, tapi time tuh da petang somemore telupe..huk!!!...Gi kaunter depan nak pinjam tepon, call punye call tak bejawab sbbnye dah petang, opis pun dah tutup.. T___T.  So gi lak ke living hall nak guna intenet situ. $2 for 10min..blasah la.  Send email smbil doa tour tak kene cancel! done satu hal.




Dah abis makan trus membongkang nak tido.  Tapi sebelum tu kami dok keluar masuk dr van tuh sbb nak ejas beg..adess penat gilos!! * moral of the story: bawak bagpack je!.. Paling lawak bile malam tu chekda ngan aku kene tido atas.  Dekat nak 30 minit gak la aku nak panjat tangga masuk keranda tu sbb aku tak reti nak ejas cane nak naik atas tuh..akakakakaka..gilos lawak! dok asyik mengilai je bile aku nak panjat tuh smpi ke esok pun tak naik2..mula2 fedup dah nak naik, last2 dgn lonjakan paradigma naik jugak aku lam keranda tuh..fuh!! gilos susah weii..nak ejas kat atas tuh belaga2 lutut ngan siling van..ahahahha horor!!! tapi sbb dah penat, pengsan gak la smpi ke pagi.

Few things nak highlight on 219 on John:

1.  Book online: Kalo book online, payment dibuat pada hari kejadian ye so booking je le ye. Nak book katne? cari info tu kat part 3....

2. Laundry:  Syiling $2 and $1 adalah sgt sgt sgt sgt berharga pada yg nak mendobi hari2.  Sila simpan, and bilik laundry boleh pakai smpi kul 9.30mlm je.



3.  Internet : Sgt sendu, ada disediakan pc tuk surf internet tapi hanya for selected use sahaja..no chatting2 ye..tak silap $2 for 10minit..so guna cepat2 ye.

4. All kitchen utensils kat sini kene sewa, so makesure korang bwk segala peralatan dri dlm van yg disediakan ke kitchen ni time nak masak.

5.  Advisable masak makanan dlm kitchen kat powersite and bukan dlm campervan sbb nnti satu kete bau meggi smpi seminggu baru ilang..thehhe..

Next morning, kul 6.30pagi dah gerak sbb nak kejo masa ke next tour lak..sambung kat next entry ek~~


Link:

1.  Department of Conservation - Freedom camping site


5 comments:

syieda said...

Aduss..mcm hazab je campervan ni..

Bibie Karim said...

Hokey! Dah faham fungsi sebenar powersite ni. Cara nak cucuk cable kat power supply aku rasa once dah berdepan, insha Allah boleh faham kot. Ceh confident kan.

Miss said...

@syieda..mula2 mmg hazabedah..bile lama2 tuh dah ok dah..hehe..rindu lak campervan tuh

Miss said...

@bibie..no worries, aku yg tak tau pape ni pun once dah pi sana trus jadi tau semua..thehe..senang je insyallah

Unknown said...

Salam miss..bestnyer baca ur blog..rasa truja n xsbr nk g this year.tgh buat budget.huhu..btw nk tnya,klu kita g sana 8hr,then bkn tiap2 hari sewa powered site,ckup ke bekalan elektrik utk kita pkai ek?