Sunday, February 1, 2015

Berjimba-jimba di South Island New Zealand - Part 8

Day 7 - 23 Oct 2014 (Thursday)

Milford Sound - Kingston -  Queenstown

Salam!
Huk aloh!! semak samun dah.. ikut ati mau tutup ja blog nih, ish~~ 
mengenangkan dulu besengkang mata nak gatai2 menulis blog jadi sayang le plak nak close..
sambung je le mane yg mampu.
Mood menaip dah ala2 20% je tinggai sbb dah ade hobi baru.ahak!
skang dok sibuk ngintai blog deco lak and sbb fulus x bleh guna tuk joli2 travel taun ni maka aku pun makan ati nak bace blog travel org sbbnye aku akan nangis sendu sedan sbb x bleh terbang dlm jangka masa panjang T___________T ...demi mengumpul harta tak ngape kata mak aku..uhuk!

k, la sambung je la cite wpun dah basi..
mane kita ritu?

Hari ni kami ade mission booking yg nak dikejo lagi, nak pi naik cruise kat Milford Sound.  Aku beli online ja tiket kat book.me~~settle.  Malam sblm tu kami tanye dulu kat reception tu cuaca tuk esok nye.  Alhamdulilah, dia ckp cuaca agak mendung tapi still boleh pegi Milford katanye..phew~~~

Malam tu kami dok prepare ape yg patut, makan and tido sbb sok nak gerak pagi2 kononnye..

Kami gerak pagi tu kul 7.00am.  Perjalanan amik masa 2 jam.  Dalam mamai2 tu Tim drive la jugak tuk achieve mission smpi before kul 9 am.  

Sepanjang melalui perjalanan ke Milford ni banyak pitstop yg boleh singgah tapi sbb kami takut telambat so decide balik nnti baru start semua pitstop tuh.  Kat sini jugak la nnti akan ada Homer Tunnel yg katanye extreme seram tuh..katanye~~

K meh tgk sepanjang perjalanan ye..

View kiri kanan ade bukit bukau and hutan ala2 Lord of The Ring (peminat extreme macam aku ni nampak lumut tepi jalan pun dah rase kat cite LOTR..ngahhahaha).  Gambo skit sendu sbb naik van begoyang abis..ala kadar je le janji ade memori kan.


Bukit bukau je pun tapi lawa, tenang je rase + seram sbb xdok org pun kat situ.

Kekadang masuk lam bukit2 cam kene telan idup2 and kadang2 rase cam jalan tu x de penghujung..aish macam2 la.  Jauh perjalanan luas pemandangan kata org.  Tiap2 ari disajikan dengan hutan batu kali ni tgk hutan btui2 lak.



Memang xdok satu kete pun lalu lintas time nih, kalo ade pun jarang2 sgt la so be prepare in mind dgn segala kemungkinan cam kete rosak ke hape ke..make sure handphone anda adalah alat yg boleh membantu ye.. kalo takat ade tepon tapi x bleh pakai sila benam dlm bukit tu ye.

Kami tak stop mane2 tuk snap gambo sbb takut tak sempat so pandang je dulu tmpt2 yg gamak nak singgah balik nnti ye.  So far aku rase view kat sini paling cantik rugi tak posing gaban2 kat situ..ishh..

Paling bedebar debar bile tengok map dah dekat dgn Homer tunnel.  Gigih aku pegang 2,3 bijik DSLR ngan cameravid lagi kekdahnye nak snap guna semua org punye gajet..giler ape..tangan ade 2 je..thehehe..sudahnye aku pilih tuk amik vid je.. nnti aku buat video and share kat sini yek..huhu

adventure skit nak lalu Homer tunnel ni sbb kabus tebal yakmat. Gigil jugak la nak lalu kat sini, but alhamdulilah berjaya.

Kami smpi kat Milford sound around pukul 8.50am, rushing jugak nak pi.  Dah le sesat barat kat parking tu sbb tak tau which way nak pegi, jalan punye jalan baru la jumpe hala nak ke deck kapal.  Punya la kami lari lintang pukang sbb time tu dah nak kul 9am..bapak jauh wei nak pi deck kapal tu so aku advice sila smpi awal ye, jgn last minit.  Sbb dri paking tuh amik masa aku rase 10 ke 15 minit gak nak jalan..huk alah..giler semput aku belari huhu..sib baik la sempat on time..

nak redeem tiket bagai lagik..dah smpi situ baru la nmpk org ramai ha..gi counter Jucy and redeem.  



Kat situ ade byk lagi selection cruise yg korang nak.  If let say tanak beli online and just nak gamble je beli aku rase no hal sbb byk gilos je bot lain ha.  Mungkin paling murah is Jucy la gamaknye.  


Dah redeem tiket, ok jom..




tu dia macam2 cap kapal ade..kapal api je tarak ngahahhaa.. Maka cari la kapal anda.  Ramai gak yg naik Jucy nih, bleh dikatakan penuh.  Free seat ye, bleh amik seat atas or bawah.  Sbb baru nak gerak so kami dok bawah dulu karang2 baru naik atas.  Dlm cruise ni ada disediakan light drinks..yg free ada, yg bebayo pun ade.  Kompom amik free la kan budak2 ni..haishh! pantang benda free laju je bratur..ngahahha..


Perjalanan dimulakan.  Ada la dorang cite2 ape je ada kiri kanan tapi aku tak amik pot sgt.  Dok sibuk nak setting camera kekdahnye.  Cuaca hari tu mmg x bape nak cun.  Suram je, btui kate org kat powersite semalam cuaca mendung.  But still, tanak bazir duit so tgk gak la view yg ada.  



Paling aku tunggu ialah nak tgk seal yg melepek2 atas batu tuh.  Bila dah start gerak semua org pun dah start move ke deck atas.  Aku pun ikut gak...ramai org but still boleh nyelit2 gak.  Ohh ada byk jejaka kacak kat atas nih..eh!! hehe

Ade helikopter ke hulu hilir kat situ, ape hal tah..skuad penyelamat kah?


Yang tak tahan tuh ..bapak sejuk kat atas ni woiii..nak tekucil aku dok lama2 kat atas tuh.  Dah zip bebungkus semua la ha..tapi best view adalah kat atas ni so aku betabahkan ati.  

Akhirnye nmpk gak la seal yg aku nak tgk tuh.  Melepek je atas batu, tapi musykil aku dorang ni idup ke tak?? ke sebenonye plastik? sbb dok elok tak gerak2.  Kapal siap dtg dekat2 gilos dgn batu tu tapi dorang buat dek je..cehh..dah boring gamaknye sbb bajet retis ramai dtg tgk...pfftttttfff..





Budak 3 ketul lagi tu dok sibuk beselfie smpikan org2 kacak kat situ dok tenung gelak2 je...mesti dorang ckp.. ape ke hal nye minah2 tu dari tadi x renti2 nak nyenep muka sendrik..ngahhaa..dan obviously hanya kami je guna monopod and letak Note 2 gabak kat situ..org lain semua guna 'GOPRO'.  Agak menyedihkan kat situ mgkn sbb tu dorang dok pandang2..wakakkaka.. memandangkan konsep kami 'ADA AKU KESAH'. Maka kami teruskan misi men  'wefie' serata ceruk..akakaka..bukti gile wefie oleh cekda..


Dah sejuk beku kat situ, ada announcement ckp bleh tgk dolphin jap agi kalo ade rezeki...haaa! mane2???...pusing punye pusing nan hado je..dorang bajet retis x mo muncul..cis! tapi ade gak few kata nmpk, tapi aku x nmpk pape pun maklum le rabun..akakaka..  Takat ni je border dorang, pastu pusing balik.  


Tak silap ade cruise yg bleh bawak smpi ujung tuh tak sure yg mane kene rajin riki2 ye.  Kalo naik scenic flight plak bleh la nmpk semua tmpt2 menarik tu ye depends kat weather jugak k.  Dah abis pusing, cruise patah balik and time patah balik tu bile smpi kat satu waterfall tuh cruise ni gi dekat sgt dgn waterfall tuh...so sape nak merasa basah lenjun silakan lah.  Aku dah lari masuk dlm tapi sempat la snap few pic dr dlm.  Mmg sape bediri tepi tu dah x yah mandi dah, siap mandi air terjun kat situ free..thehehe..


K, da abis naik cruise.  Overall aku rase cam biase je kut since view tak bape nak cantik.  Tak silap dlm sejam lebih jugak la cruise tuh.  Betambah worth pegi kalo cuaca lawa ye so plan your date and season nak pegi ye.

Kalo ade mase bleh lepak2 dlm Milford Visitor Centre ni ye and bace2 skit ape cite yg ade kat situ and posing2 k.



tak bleh blah nama area nih piopioTAHI..theheeee..



Maka tamatlah aktibiti kami kat sana.  Tanak lengah2 masa, kami truskan perjalanan.  Sesambil tu kami berenti jap kat mane2 pitstop yg best.  
Dari jauh nmpk la banjaran2 bersnow.  Cantik sebenonye, amazing view sgt tapi tak berenti sbb bekabus and cam sejup je.  Katanya gunung tu namanye Mt Tutuko tapi aku tak tau le btui ke dok sbb mmg bukit je merata alam so x pasti yg mane satu. Mt Tutuko ni is the highest and most glaciated peak in Fiorland park.  Xdok gambo la ye sbb sama je wajahnye dgn bukit2 lain.

Next kami melalui 'The Chasm'.  Kat sini byk walking track bleh try tapi kami skip sbb xdok mase nak gi.  Next time bleh la rase gi walking track ni kalo ade rejeki pegi lagi ye.


Akhirnye sampai ke Homer Tunnel balik.  This time dah tak bekabus sbb dah tengahari so bleh nmpk jelas kiri kanan dr Homer tunnel tuh.  Time nak naik tu beselisih dgn bas giler byk. Cuak aku dgn jalan kecik and besimpang siur.  Tapi sbb ade driver yg skimatik cam Tim alhamdulilah bejaya lepas kawasan-kawasan yg kununnye bahaya.  Actually ok je jalan tu idok le bahaya sgt pun. Yg penting sehari before nak gi Milford makesure check cuaca ok ke tak.  Kalo hujan mmg parah la, and jgn bwk laju sgt..insyallah ok semuanye.  Jgn riso bab beselisih dgn kete lain sbb ade traffic light situ, kalo hijau jalan je ye kalo merah sila berenti.  Kat area situ tak dibenarkan berenti so pandai2 la cari spot nak snap picture ye..aku snap dr kete je le.  Tak jauh dri exit tunnel tuh ade tempat bleh singgah so snap la gambo cuma x bleh nak amik gambo depan tunnel le.  Sini pun bleh la..singgah jap.


Lawa gak kat sini.. bleh nmpk glacier kat blakang tuh.


Meh posing maut kat sini.  Gambo kurang skit sbb 'cahaya ultra' dri baju Tim dah obershadow kami..ekeke..cahaya keimanan katanye..ahak!


Dah posing semua, gerak lagi and byk la jumpe tmpt menarik tapi malas nak singgah.  Bleh je korang nak berenti kat semua tempat ni tapi aku and geng malas so kami jalan je la. Pastu aku dah lost tah kat mane2 tmpt dah kami sbbnye aku dah malas nak tgk map..ahahahha..kekdahnye jalan straight je pun so x yah le nengok map.  Kami tgk signbod jalan je nak tau dah smpi mane..so antara tmpt2 yg kami berenti tuk snap gambo is kat sini.


berasap rasap weh kat sini.  Area surrounding ni cantik tapi sbb bekabus so x nmpk sgt la viewnye.


Katanye kat sini bleh tgk Kea parrot.  Tapi dlm berasap asap cam nih ade ke burung tu nak kuor..nan hado je..thehe..kami blah bile ade gerombolan mat salleh dtg situ nak snap gambo.  Next, kami singgah jap kat tmpt nama Marion camp nih...


sbb tepandang air biru nih..lawa yakmatttt... nangis tengok..kami besantai santai jap kat sini sbb geram tgk air dia biru noo...




lawa je pepokok kat sini, bleh angau tgk


dah berangan barang seminit dua, aku gerak naik atas dulu..oo nak gi kat air tejun ni kene turun ke bawah skit..
tetibe tenampak ade satu makhluk ni dok tunggu  aku dri atas..siapakah gerangan nye yg menanti  aku tuh??

Taraaaaaa...



ni la dia KEA PARROT...huk aloh! elok je dia dok kat situ main tenung2 ngan aku..akaka..sbb tanak dia lari maka aku memakukan diri je la kat situ smbil snap2 gambo tapikan aku nengok burung ni cam tak takut org je makin dekat je aku tgk dtgnye.  Aku lak yg takut..thehe

K la jom blah..next kami singgah kat satu tempat ni, bajet nak amik gambo atas jalan raya tapi kekdahnye time ni byk lak ha kete tepi jalan so misi xdpt diteruskan so kami lepak kat sini jap..nama tempat ni Mistake Creek .  


Sini ade walking track tapi kami skip just amik gambo je..sini pun cantik je utan dia cam lam Hobbit lak aku rase..hehe..


Macam biase posing bajet retis tak dilupekan


Next, gi Mirror Lake plak.  Do not worry korang akan telepas ke ape ke sbb semua attraction ni hanya kat tepi jalan je so pandai2 la tengok signbod ye tak kemane peginya sbb tak gi ceruk2 pun.  Refer pada pamplet yg Jucy bagi semua ade situ ye.  Each attraction dia state clearly lam pamplet tuh. (ilang plak pamplet aku tuh..huhu)


agak kecewa bile dah smpi sini sbbnye time dah hujan renyai2 makanye punah harapan nak mirror muka sendrik kat tasik tu..nan hado je la gambo ye janji pi...hukk..




Sampai sini je le kami amik gambo pastu dah tak larat dah nak turun naik kete.  Kami teruskan pejalanan menuju ke Queenstown, last station haritu.  Paham-paham je la sepanjang jalan tu xde la view lain selain dri kekambin tuh..aku pun naik muak gak ha..tala kamera merata pun wajah kamben jugak yg masuk..aishh..

kambin dan rainbow..


kambin dan padang..hemmm...


Lalu Garston plak, pekan koboi..




lalu Kingston pulop, semua tak singgah malas..ohh tapi kami ade singgah satu tempat tu tuk solat dan makan jap tapi tak hengat kat mane.


ade kebun rerusa jugak kat sini, ade gak haiwan lain yg bleh nengok..


view dan view dan view...

da la malas plak aku nak letok gambo bebanyak ha..

akhirnye kami smpi ke Queenstown Holiday Park.  


Dlm byk2 powersite sini yg paling mahal skali.  Aku book online.  And mcm aku expected since kat sini adelah highlight place kat NZ maka tempat ni sgt crowded.  Sbb besar so no problem sgt.  Amik access card and cari parking lot kami.  Cuci mata ngan bebunga jap sbb nan hado je bunga2 yg aku jumpe sepanjang jalan tuh..kata spring T^T





Kalo ade nak buat laundry make sure tukar siap2 coin ni ye..unik je rupe dia hehe..


so basically tuk laundry maybe the best thing to do is bile check in tu tanye siap2 samada tuk laundry guna coins biase ataupun ade token lain sbbnye kaunter cuma open paling lambat pun smpi kul 9mlm je.. dah dpt area powersite, so buat ape yg patut and kami decide tuk kuar jap jalan2 tgk ape yg ade kat situ.  


ni dining area..



ni lak toilet n shower, ade lak cik kak ngah streching depan tuh..hehe



Dri powersite bleh nmpk dah Queenstown Cable car, exactly kat tepi tu je..dekat..


Dah abis pusing kami decide tuk gi jalan2 kat town jap..start enjin and gerak.  Ok basically town dia sgt kecik and yes MOTORHOME mmg x bleh nak lalu sini sbbnye sempit, kalo CAMPERVAN cam kami pakai ni bleh gagah lagi. Cari la paking kat mane2 pun blasah je la lagi pun dah petang.   Jalan punye jalan kami jumpe la DF sourvenir yg digembar gemburkan murah tuh, berdekatan dengan Starbuck je.  Belah dlm skit ye kene jenguk2 ke area belah dlm ye..bukan tepi jalan.  Nampak starbuck tu la lorong dia.  Ramai org tiime kami dtg tu so kami survey barang and survey harga.  Start memborong.  Ok aku rase kalo nak beli serbenir cam keychain or fridge magnet kat sini ok la n murah but about quality baju bajan lak aku tak bape nak fancy sbb nmpk agak lusuh..ye la dah namanye murah kan.  Nway, manage to grab few items kat sini, bajet esok nak pi lagi.  Aku tak amik gambo time ni sbb malas nak usung gedabak aku tuh so gambo x dok. Disebabkan kami makan tak menentu Chekda dah start kene gastrik adesss..kesian dak tuh.  Makanye kami pun pegi la cari tempat makan mane yg ade..and jumpe la kedai kebab halal dlm O Connels market. Tu pun dah nak tutup, sib baik sempat.  Beli la chicken kebab..eh ye ke..rase cam bukan kebab je..tapi papepun mmg byk giler portion dia.  Beli semua and balik sbb hari dah gelap.  Smpi powersite semua dah penat giler, so makan ala kadar, mandi and tido..selesai tuk hari nih..

No comments: