Sunday, March 21, 2010

[BANDUNG] 1st Trip - Part 1

Yuhuuuuuuuuuuuuuuuuu...my next destination is thisssssssssssssss...
BANDUNG, INDONESIA- KOTA FASHION....huhuhuu...mari berjimba-jimba mengabiskan duit kat sini.hahhaa...
Decide to go to Bandung sbb ramai la org opis kata shopping gaban2 kat Bandung le..
ape lagi aku pun nak le merasa gak pegi kan....flight pilihan..x lain x bukan...mesti la MAS..huhu...
tiket price RM 249 time ni ade promosi so aku ngan gigihnye pegi le membelinye dgn geng2 lain.

Total pax yg pegi 7 org..ngahahha rombongan cik kiah...aku hangkut skali org opis ..lantak arrr...dah semua nak merasa pegi kan..tarikhnye 2 May 2009 - 8 May 2009 (cite agak dah lapuk tapi nak gak cite..hehehe)
ok! what's my preparation...of coz la aku membuat segala macam kaji selidik dulu sebelum aku dok redah kota bandung tu.  Dari pembacaan aku kat forum, siap le jugak itinerary tmpt wajib pegi aku....this time mmg arr fully trip tuk shopping je...giler shopping kekdahnye...hehe..Finally i found sorang kakak ni yg mmg specialize bab menghandle org2 nak gi cuti-cuti ke Bandung.  Akak ni org Mesia, so aku cuba luck tuk tanye2 cane kekdahnye dia buat.  Dia arrange everything.  Dari driver, airport pickup to booking hotel...so aku pun 'why not cuba"' and semua tu mmg within budget dia x amik pape pun just tolong je...so everything dah di plan.  Since 1st trip kan so x pe la guna segala driver tu semua sbbnye tak tau condition kat sana cane lagi..so part accomodation and transportation DONE!

Sebulan sblm nak pegi tu ade plak wei problem ha kat aku...adesssss...ampeh sungguh! aku x bleh pegi sama timing ngan geng sbb on 2 May tu aku ade final exam paper..walaaaaaaaaaaaaaaa...hampeh sungguh..mmg kene btui2 time aku nak terobang lak tuh..ishh..sib baik paper tu pagi je..sudahnye terpaksa la aku bli tix lain tuk pegi.....macam2 da..........

On 2 May, abis je jawab paper lam kepala dah x ingat ape dah..trus pecut gi ke LCCT...geng yg lain dah terobang awal sbb flight MAS pagi....woooo aku bli tix AA sbb MAS mahal....huhu...bli tix pegi je..balik still guna MAS (sila call operator MAS tanye nak buat cane kalo nak tau..heheh)
Disebabkan aku naik AA so aku landing kat Bandung Airport trus...yg lain kene turun Jakarta sbb MAS x de direct ke Bandung..ekekekke..so dr sana dah ade driver amik and takes about 3 jam la nak sampai Bandung...huhu...sorry girls...
Smpi je kat sana, dorang dah tunggu aku kat pintu keluar Airport dgn pak supir kami.  Oh! epot dia sgt kecik hokey..pastu ramai giler la orgkan..adess...amik masa jugak la nak cop kat imigresen tu....so cukup la intro nye..
Kat mane aku stay kat Bandung?
Kami dok kat Rumah Ebo.  Best woo rumah ni cantik gileeee..rupe paras ala-ala banglo zaman British la....cantik sgt..pastu tak ramai org.  Tuan punye nama Pak Sani.  Dia jugak la org yg kakak arranger kenalkan kat kami tuk urus transportation..so segalanye dari dia la..   



Since aku smpi dah malam so x dapat nak pegi mana sgt la...just terus direct ke guesthouse and rest.
Next morning!!!!!! perjalanan bermulaaaaaaaa...
Kemane kami pegi pagi-pagi buta tu??
destinasi pertama!  PASAR BARU TRADE CENTRE..


Sila pegi ke sini ye..don't miss the place.  WAJIB pegi..

semua benda ada kat sini dah x payah pegi tmpt lain dah.  Bandung ni terkenal dgn Factory outlet dia yg melambak-lambat kat jalan-jalan utama macam Jalan Dago, Jalan Riau dan Jalan Setiabudi. Tu pun antara jalan-jalan yg wajib di pegi la....ada lagi tapi tak ingat...yg penting yg mention tadi tu kene pegi ye.

Ape ade kat Pasar Baru ni?
Let's the picture tells the story la ye....malas nak taip byk2...




disebabkan telampau awal datang kedai pun tutup lagi..hahaha..bukaknye pukul 8.30 pagi ye..tpi kami kul 7 dah dtg dah sbb takut ramai org..hahhahha..and tempat ni tutup jam 4 petang.


tengok le barang-barang dia weiii...mmg la mengugat keimanan ...abis semua aku borong kalo ikutkan.....harga telekung ataupun dlm bahasa diorang mukena adalah dri semurah 30,000 rupiah hingga la semahal 300,000 rupiah tinggal sanggup ngan tidak je nak kuar duit...aku beli lam 6 pasang tuk ahli keluarga...



kain-kain kat sini mak eh..mmg la standard yg kalo kat Malaysia tu rege puluh -puluh semeter tpi kat sini petik jari je beli dia..siap ade org layan kaw kaw punye....hhuhuhu...paling beruntung kalo sape nak kawin tu beli le kain kat sini....glemer kemain...aku x reti nak suggest kedai ape sbb semuanye sama je....sama murah n sama cantik....tinggal pandai dgn tidak je tawar menawar.


lam tengahari gi solat dulu ..semua kemudahan ade kat sini...surau ade kat level 8 rasenye...ooo pasar baru ni bertingkat tingkat ye...n tak silap level 6 food court...dari pembacaan aku , forumer suggest makan kat kedai Pakcik Met...perghhh mmg best okeyyyyy....kalo nak set ikan gurami dia x silap aku 1 set sorang makan 59,000 rupiah...so murah la pada aku tuk portion yg bleh makan 2 org ni...food court tu beso cuma x bape selesa sbb org dok merokok kembut2 lam tu..sesak napas....ooo org indon perokok tegar hokey..adesss...



ni le rupe set ikan gurami tu..or bleh amik set sutun ni..hehe..





 sedapp woo wa cakap lu..jilat jarii...ekekkeee..abis je makan kami gi sambung merempit dlm pasar ni balik...satu hari tak cukup aku rase..sbb dia byk ceruk..bleh sesat ye dlm ni....pas dah penat gilos...call la pak supir tuk pickup...smbil tunggu smbil snap gambo...so far aku perasan pekedai2 kat dlm ni mmg baik2 ...mesra pelanggan kekdahnye...ye la kalo tak lari le pelanggan kan..mmg dorang layan je  wpun kita mintak harga potong kepala punye dorang still mesra alam layan..hahahahaha..ni yg aku mau...kekadang kesian gak..dah tawar2 tapi tanak bli sbb x dpt rege yg nak...ekekeke...anyway...mostly tourist dlm ni xde le kaum lain slain org Malaysia...hahahha..penuh dorang je..nak2 plak kami datang tu weekend..perghhh lagi la ....tmpt dia agak sempit n crowded tpi sbb rambang mata x kisah arr betenat lam ni..sila la pakai baju t-shirt je..sbb panas dlm ni..xyah la mekap bekati satgi bepeluh dlm tu...hehe..



Ni view dari luar...agak crowded dgn kereta n manusia..pas supir datang kami decide to go to next destination...Toko 3, katanye kat sini bleh beli jeans yg berkualiti n original.  Seberapa betui nye aku pun x tau tpi kami still la pegi jenguk.   Agak ok la cumanye bila nak beli jeans tu size takde...adessssss....nak wat cam mane size nye kenit beno...adessss...x dapek...smbil tunggu yg lain shopping kami dok lepak2...jeans lelaki belambak la kalo pompuan tu problem skit hat size.  Beside jeans ade jugak la t-shirt yg branded cuma aku x berapa 'into' dgn design dia so just lepak lepak sni.  kat sini gak bleh alter seluar yg nak dibeli tu..free je..


since aku tak byk tangkap gambo so skit je le picanye kat sini...bizi shoping kekdahnye..hehehe...next supir ckp kat sini x bleh lama-lama sbb next place nak pegi tu agak jauh so kene gerak segera...nak gi mane lak pasni?.....mesti le gi makan.....kat mane???

Orang cakap kalau nak tgk view tercantik kat Bandung sila la pegi ke sini...
Restoran Kampung Daun..(advisable jangan pegi time weekend sbb tmpt ni jauh n jalan sgt jam)....mmg cantik ok tmpt ni..sila pegi time malam ye..makan dia ok je la..takde le istimewa sgt..hehehe





sbb kan time ni baru pas ujan so malas nak snap gambo..duduk makan n enjoying the place...

lama gak kami dok sini makan2 smbil cite2 dgn pak supir.  supir kami baik sgt...macam2 cite dari dia .....pastu bile dah mata masing2 ngantuk pe lagi..balik le ke hotel dgn hasil tangkapan hari tu.....ekekkekee...

No comments: