Wednesday, November 18, 2009

[UMRAH] Menjadi Tetamu Nya - Part 1

[MEKAH-MADINAH] Menjadi Tetamu Allah

Percaya atau tak aku berpeluang menjadi tetamuNya buat pertama kali. Subhanallah! Memang tak penah aku rancang pun. Tak sangka sungguh peluang tu datang tiba-tiba. 6 bulan lepas aku balik dari Korea, tak sangka-sangka aku dapat peluang ni.

Semua nya terjadi lepas Mak aku offer nak bawak ke sana sebab dia nak pegi Umrah tapi tak ada teman nak pegi since ayah aku dah meninggal lama dah.
Mak tanya, ‘nak pegi ke umrah, mak sponsor. Walaweiiii tebeliak bijik mata aku!!! Tu diaaaaa….Mak, I LOVE YOUUUUUUUU..dalam takut-takut nak accept offer tu sebab aku tak confident maklum la ilmu di dada sangat la sikitnya kan..nak nak plak dengo macam-macam cerita pasal kat sana kalo tak betui niat jadi lain…masyallah..teruk betui aku nih.

Finally aku decide to accept the offer. Segala urusan umrah di uruskan oleh travel agent (dengo cite tokeynye sedara aku..hehehe). Starting from the day aku decide nak pegi tu, aku dah start wat research baca dan fahami apa yang patut. Jiwa raga rasa cam takut jugak la hehehhe..almaklum la 1st time ok.

And pegi umrah bukan macam gi travel suka suki tu..ni tempat untuk beribadat..huhuhu…

Segala pengalaman suka duka sepanjang nak mengerjakan umrah ni aku rasa mmg sangat sangat sangat berharga dan mengajo aku tuk reti reti skit bersabo.

Nak dijadikan cerita pada tarikh 19 October 2007 aku sepatutnya dah berada dalam kapal terbang utk ke tanah suci Mekah. Tapi nak dijadikan cerekarama jugak, terdapat sedikit dugaan yang aku kena hadapi. Visa aku tak lepas. Aku di beritahu oleh Travel Agent tu pada hari aku nak berlepas tu ..adesssssss….aku rasa stress yang amat. Kenapa tak bagi tahu awal-awal? Aku dah tepacak kat Airport ok!!! Geram + Marah + Sakit Hati + Sedih semua tu cukup complete masa tu.

Tak boleh le bitau cam mane perasaan aku masa tu. Disebabkan visa aku tak lepas maka aku tak boleh la pegi, masalah ni tak semua jemaah hadapi …ade 7 orang je daripada dekat nak 30 orang jemaah yang pegi.

Maka dengan berat hatinya aku pun terpaksa balik la sebab agent tu cakap balik dulu nanti dia akan usahakan semula berkenaan visa tu. Mak aku pun terpaksa cancel kan jugak flight dia sebab dia taknak pegi tanpa aku. So kami pulang ke rumah dengan perasaan yang hiba. Tuhan je tahu perasaan aku masa tu. Since aku memang dah amik cuti dari keje so aku dok diam-diam je la kat rumah…

Maka pada 20 October 2007, aku dapat berita yg visa aku dah approve. ALHAMDULLILAH…..syukur sangat sangat. Masa ni aku terasa cam..’banyak nye dosa aku sampai perjalanan pun sukar..nauzubillah’. Tapi tak sangka Allah tu maha penyayang, peluang untuk aku datang jugak. Memang betui org cakap kalau dah sampai ‘seru’ tak payah tunggu tunggu pegi je. Jangan teragak-agak ye. Niat kena betul….huhuhu…

So pada 21 October 2007, aku pun berangkat la dengan 6 orang jemaah lain yang ada problem visa macam aku termasuk Mak + Ustaz yang akan bawak kami ke sana. Nak cite bab flight yg aku naik tu…since tiket dah beli lain and yang available cuma tu je sooo…tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
Aku naik PAKISTAN AIR..ekekekekkekee…

dan akan transit di negara yg abang aku cakap ‘PALING bahaya SELAMAT’ ekekekkee…KARACHI, PAKISTAN. Kami transit and stay 1 malam kat situ sbb flight the next daynye…wuhuhuhuhuhu….aku x bleh nak explain byk2 sbb hostel nye agak horror..ekekeke..pintu x de kunci just pakai selak biasa je…Mak aku cuak gak..ekekee..tapi alhamdullilah aku tak fikir banyak ..tido je la….

Next morning plak lepas subuh kami dah siap-siap untuk ke airport semula sbb flight dijadualkan pagi.  Pegi breakfast dulu kat kantin motel tu makan nasi beriani...perghhh sodap...ekekeeke..pastu kami dibawa ke epot naik bus yg semalam tu...tu kira cam airport bus kut ...

Sepanjang perjalanan ke epot, kami di bagi briefing oleh ustaz untuk mengingatkan nnti bile tibe tempat nye akan ade announcement dari anak kapal tu utk pasang niat umrah...so kene alert dia cakap..sbb pe kami duduk pecah-pecah lam tu.  Maka bile timingnye sampai kami pun bertolak la ke Jeddah. Tak silap aku amik masa dlm 3 jam cam tu la.

Sesampai di epot Jeddah (epot haji org panggil semua waktu haji epot tu penuh tuk para jemaah haji.) Epot dia beso tapi kosong sbb kebanyakkan flight akan landing kat International Airport dia cuma sape nak gi umrah kene landing situ..hem...x brape paham konsepnye..hehehe..

sampai je kat airport Jeddah, Ustaz pun pegi la cari van untuk bawak kami direct ke Mekah....it's either go direct to Mekah or Madinah...mana-mana pun boleh yg penting tempat tu wajib pergi.

Kami sampai ke Mekah masa tu tengah matahari rembang.  Panas dia mmg x tau nak kata la...suhu time tu 40deg....so paham-paham je la ye...kalo pakai spek mata itam pun mmg tembus la...huhuhu..

Kami pun di bawak ke hotel tmpt penginapan.  Tak ingat plak dah ape nama hotel tu.  Lepas rehat rehat lam sejam, ustaz pun cakap nak mulakan umrah.  Since kami dah siap miqat jadi kami terus le ke Masjidil Haram untuk menunaikan tanggungjawab nan satu tu. Aku dah start berdebar debar dah..tuhan je tahu betapa huru haranye jiwa...ade takut, gembira, takjub semua ada la...tapi yg paling penting..bila dlm ihram ialah mematuhi segala pantang larangnye..

bermula dengan kami tawaf di Kaabah...masyaallah...takjub sungguh aku bile Kaabah betui-betui depan mata aku...

Dengan berpandukan bacaan dari Ustaz kami pun mula la bertawaf sebanyak 7 kali.  Bukan seperti yang aku sangkakan selama ni..sungguh meleset....bila berada kat situ mmg kita takkan fikir apa slain memuji kebesaran Allah.  Bermacam-macam kaum dan bangsa ada masa tu.  Luckily sbb kami mula tawaf tengahari panas tu tak de org ramai sgt so mmg kami boleh dekat sungguh dengan Kaabah tinggal tak boleh pegang je kain kaabah tu sbb takut dikuatiri membatalkan air sembahyang sbb kelambu kaabah tu ade minyak wangi..

Ambik masa lebih kurang dlm setengah jam utk melalukan 7 pusingan tu.  Habis je trus ambik tempat di depan multazam utk mendirikan solat sunat tawaf 2 rakaat.  Abis solat, masa ni la di galakkan kita memohon doa dan bertaubat seikhlas hati.  insyallah doa akan di makbulkan.

Selesai tawaf kami pegi pulak ke tempat ke 2 iaitu Saie..berulang alik dari Bukit Marwah ke Safa...sedikit peristiwa di sebalik Saie ni adalah untuk mengingati peristiwa Siti Hajar yang berulang-alik antara Bukit Safa dan Marwah mencari air untuk dirinya sendiri dan anaknya Nabi Ismail a.s.

Sebelum ni aku terbayang kan kena daki bukit ke? ye la sbb mmg bukit pun kan..tapi bila dah ade depan mata ..oooooo macam ni rupenye!! hehe..
skang dah moden...tempat utk bersaie dah ade aircond ok.....dah di bina lantai yg elok ..segalanya selesa je skang....tinggal kita je nak kena menghayati kepayahan dan sejarahnye..

so amik lebih kurang setengah jam jugak mengikut speed usia org2 60an..hehhe..since group kami semuanye senior citizen..ehehehehehe...dah abis saie last but not least bertahalul....tahalul or bergunting rambut...tu peringkat akhir dlm umrah....dah selesai bertahalul...okkkkk dah setel 1 umrah..alhamdullilah!!!!..satu jam dah boleh wat 1 umrah...maka hari ni dalam sejarah hidup tercatat sesuatu yg amat bermakna.....

sepanjang melakukan umrah pertama ni aku x sempat nak snap apa-apa gambo pun sbb khusyuk melakukan ibadah ..cewahhh..hehe

Pas tu kami pun direct jalan kaki balik ke hotel..owhh..dekat jugak dgn hotel ye ..walking distance je.....makanan juga provided di hotel..sodappp..makan nasi arab..huhu...

Setiap kali masuk waktu, aku n mak akan jalan kaki ke masjid..
so ni view dr Masjidil Haram ..ni kat level 2 masjid tu...

ni lak view kat dalam masjid level 2 ye..sini tenang je sbb org banyak berkumpul kat level bawah..dekat skit dengan kaabah..tapi ramai org..since bawak mak aku, so aku cari la tempat yang selesa skit utk dia..

ni lak view hotel-hotel pencakar langit yg under construction and bakal siap utk keperluan para jemaah haji yg akan datang berjuta juta nnti..

nak snap muka budak pompuan tu....cantik sangat okkkk...

the day ended dgn penuh makna....

Aku stay kat Makkah selama 7 hari ...jadinye setiap hari kami akan buat umrah.  Alhamdullilah aku sempat buat 7 umrah ..org kate 7 umrah bersamaan dgn menunaikan Haji..alhamdullilah semoga ibadah aku diterimaNya...amin..

next entry aku nak cite according tu gambo2 yg aku ade.....see ya..