Tuesday, April 19, 2016

Berjimba-jimba di South Island New Zealand - Part 9

Assalamualaikum!!

xyah nak intro bagai, meh sambung ja..dah dua taun weii cite ni tesimpan lam draft aku...meh klik publish..akakakka...

Day 8 - 24 Oct 2014 (Friday)

Arini buat ape je? Kat Queenstown dah ni.  Gi intai pantry kat Holiday Park ni..

besoo.. Bekfast jap ala kadar makan daging kebab smlm pastu tim gi goreng kentang..theheh..bravo Cik Chef.. facilities kat sini bersih and agak byk sbbnye ramai kan kat situ..dapo nak msk pun byk situ so bleh la kalo nak masak ke hape ke..org pagi tu ramai gak..so mkn2 trus blah..oo kat situ gak ade PC kalo nak surf internet and opkos ade chargesnye ye.




Arini activity agak byk and time sgt limited so kene gerak pantas.  One thing about pekan kecik ni kalo naik motorhome yg gabak tu amat la susahnye nak parking..sib baik kami bwk campervan cenonit so bleh la selit kat paking biasa2. Utk parking aku tak reti nak advice macam mane. Korang perati je la ade sign board P kat situ ade tunjuk bleh park bape lama je..kalo lebih kene saman.  So far alhamdulilah kami xde masalah about parking sbb park di tempat yg betui gamaknye.  

Pepagi buta kami dah gi ke Queenstown Skyline arini ada aktiviti kat situ.  Dari powersite ke sini x jauh.  Ada la dlm 10 minit kut. Jalan kaki pun buleh kalo gamak nak try..hehehe.

Parking agak limited kat area ni so pandai-pandai la cari parking yek..ke aku yg x nmpk parking area kat mane??? hehehe..


Tuk naik cable car ni kene beli tiket. Aku book siap2 tiket kat bookme senang xyah nak sibuk2 fikir tiket ade ke idok. . 




Senang byk kalo beli online siap ade promo, rajin2kan diri ye. Tiket inclusive of naik cable car and LUGE. Ape natangnye benda LUGE tuh??  sila google..thehehe.

Meh taruk gambo skit keadaan kat sinun.
Nak main luge kene naik cable car yg tegantung tuh sbb dia kat tmpt lain atas skit. 





best weh naik cabel tegantung kaki tuh..best gilos..hehe..

Da smpi atas bleh nmpk la track Luge yg berselirat tuh.  Tapikan agak seram gak la nengoknye, cane kalo tebabas ke tepelanting ke dri track tu? erkkk...



ni ha rupe benda alah tuh..reti ke aku nak naik benda nih? Muat ke gamaknye? Slim je rope tmpt duduknye..ngahahha..


Sblm naik tangan ke cop dulu tanda ade tiket nak ride..hem..bole la..main cop2 lak.


Nanti kat situ akan ade org ajo cane nak main benda tu.  Utuk beginner cam aku ni ade lah lebih afdal amik route 1st time rider kalo tanak tebabas cium dinding track tuh.  


Masa 1st time bwk luge tu aku rase cam kura-kura dok tengah merangkak..jap2 tekan brek jap2 tekan brek..stress cekda kene tunggu aku kat depan..ngahahhaa..weii laju kut...dah rase naik beskal turun bukit..bapak laju..dgn brek dia yg aku x reti nak tekan cane sbb kat handle pemegang...akakakak..lawak2....byk kali kut aku tebabas..lagi lawak sbb kompom ramai yg nampak aku tehegeh2 kat situ..kalo ikut speed kete aku rase aku bwk 10km/h...akakakaka..conclusionnye aku tobat xmo naik..skali ja aku naik.a.kakaka...Ooo..tiket yg aku beli tu tak silap bleh naik luge tu sampai 8 kali so aku x mo naik dah aku tunggu ja kat bwh.  Da la sejup gaban naik beku tangan aku.  Tapi si Tim ngan Rina gigih naik byk kali ..muke x bleh blah je cam kanak2 ribena..ngahaha..

muke heksaited rina..


Sementara nunggu yg lain abis main tu aku ngan cek da dok snap2 sekeliling. Cantik gilos view dri sni, bleh nmpk rumah yg rege juta2 tu.  Situ gak bleh nmpk org buat bungy jumping.






Cantik dok? Syukur pada Allah SWT yg menciptakan semua yg indah nih..

kasik panoramic view skit..


Smbil tgk view menarik bleh gak buat lompatan maut kat sini ye...area yg sama nak naik luge.




Rege x pasti, check la website dia and byk je diskon kalo rajin cek ye.

Ronda2 situ nak cari survenir 

cantik frame ni, buat dari biji kacang rasenye..
jalan2 lagi tejumpe mesin nih..meh kita tengok ape benda yg kuar.



Taruk 2$ kuar le duit nih..ok le bleh jadi serbenir jugak nih..


K da abis main semua kami turun blk..misi mencari kedai serbenir. Nak cari kedai glemer yg kate deme muroh tuh, pusing2 jumpe jugek DF Sourvenir ni.  
Nak senang cari Starbuck dia kat lorong tu gak..



Basically barang kat sini in term of t-shirt agak out dated and tak cantik tapi murah.  Gitu la..kalo nak keychain ke ok la sini kut..kami x beli byk pun just share skit sorang sbb pricey gak harga dia.
Sebelah kedai ni ade kedai kebab halal nih..Turkish kebab..



X beli pun sbb cam malas lak..so truskan ke hulu hilir mencari mane ade kedai2 yg bleh di masuk tapi tu lah tak byk pun kedai2 menarik..just pusing2 pastu
cari kat mane ade fish n chip yg katanye famous beno tuh. Disebabkan malas nak cari jauh2 maka kami pun stop kat stall tepi deck kapal tu sbb situ je cam betenang kan...

akibat ketamakan melampau..kami order satu sorang..bile smpi..hambik ko..muntah ijo makan nye sbb byk..uhu...ketamakan..




ni bajet  bleh abiskan tapinye mmg bazir la sbb boleh share be2 je ni satu plate
Dah makan kenyang, dah tgk view, dah sopping...so masanye tuk say good bye kat Queenstown..honestly sini  sgt byk tmpt2 yg nka pegi main outdoor so sape yg suka sukan2 extreme tu semua boleh la stay 2 or 3 hari ye.

Kami packing and truskan perjalanan dengan menaiki van hijo kami tuh..ntah nape aku rase van kami yg paling striking skali compare campervan org lain..ngahhaa.

Macam biase akan melalui kaw. bukit bukau yg hijau + kamben yg begelimpang..

Melalui Arrowtown..


Now..now..kami nak melalui jalan yg katanye antara yg bahaya sbb besimpang siur...vavavaavva...debor2 jugak niih....x silap aku time ni Tim yg bwk so agak confident skit la kalo mek ni bwkk..akakka....maka bile nmpk je signbod ni dah agak seram gak le..ekeke..



Kami lalu Crown Range Road..yg belengko lengko tuh..salah satu laluan utk scenic view. Kalo korang perati kat sini byk signbod yg akan bagi laluan scenic view kalo kene pada musim nye mmg vogidevas le scenery nye ye..

Ada kejadian skit masa nak lalu jalan bengkang bengkok ni, kete kami bau hangit..halamak!!! semua pun da gabra je, mgkn sbb jalan dia mendaki bukit so enjin telebih panas gamaknye so kami decide tuk stop kejap pas jumpe cam ade tmpt tuk berenti.  Pastu ramai lak yg benti nyibuk jugak kat situ..

Nah! tu la jalan nye..



nmpk cam ularkan..huhu..selekoh tajam weii, kalo mat rempit pun mesti nangis kut kalo lalu kat situ.


Smbil2 kasi kete cool down tgk la view yg subhanaAllah sgt cantik.  Kat sini kan mmg aku rase mulut sorang2 tak penah nye tak tenganga tgk keindahan ciptaan Allah ni.

dah betenang semua kami truskan jalan tuju ke destinasi ditemani kamben2 dan awan biru sepanjang jalan.



Destinasi yg kami nak tuju adalah Wanaka.




Macam biase, park kat powersite.  



All facilities yg ada kat situ boleh pakai mcm pantry, toilet and laundry.  



Banyak kete kat sini tapi orgnye tak nmpk pun.  Semua da betenang lam campervan masing2 kut.  



Amazing view dari arah kami paking van tuh,..cantikkan..



Dah betenang kami pun relax2, master chef be2 fikirkan ape nak makan malam tuh.  Aku ngan cekda dok punggah barang and siapkan tmpt nak tido..kalo la hari2 mkn ngadap view cam ni awet muda la kami..ngahhaha..

Nexttttttt....

No comments: