Monday, January 28, 2013

[SOUTH KOREA] 10th Trip- Day 3

lama lak tegendala ha cite sal trip koya ni..
meh sambung..

Day 3 hari bepoya poya...ingat nak jalan sorang2 tapi cam boring lak so invite my korean dongseng tuk bepoya poya sama..ahhahaaha..

Hari ni mmg coffe shop day la sungguh ha...dah x tau nak wat ape disebabkan purpose pegi cuma nak gi tgk concert oppa je so extra 1 day ni without ape2 activity...so roger2 kawan tanye coffee shop retis yg boleh di pegi...so conclusionnye ade 2 tempat yg aku nak gi...kemanekah? mari cite..

memandangkan xdop aktibiti so aku decide nak kuar kul 10 pagi la...and memandangkan dongseng time tu ade hal lak so postpone dating ngan dia kul 12..so rayap2 dulu kat Myeongdong...oh! Myeongdong underground shopping centre dah berwajah baru..dah ade escalator dr exit 3..bagus2..xyah panjat tangga lagi..hehe...

well! actually x de le baru cane pun rupe parasnye..cuma dah tukar tiles je dr lantai simen..nmpk cam luas plak..hehe..


jenguk kedai ajushi..wala!!! ajushi dah kaya skang ek, kedai dah maju makin beso lak ha...


intai2 kedai dia, dia x dop lak...so xpe just drop by and order few item for customer...adesss...oppa yg jaga kedai tak paham lak bahasa english rojak pasembor korea aku nih..try to communicate and tanye ajushi smpi kedai kul bape...kato eh kul doblas..walaaaa..lambat sungguh..so x pe la rayap2 dulu la kat atas...mementang ajushi bos datang pun lambat..ceh~~~

Nothing much change to Myeongdong street..same as before..so drop by kat Tony Molly and beli few things yg chinggu order...back to ajushi shop..ajushi smpi borak2 ala kadar...then dongseng pun datang...where do we go?? Dua dua pun blur nak gi mane..last2 dia ajak gi kedai donut.....kedai donut???? dah x dop kedai lain nak gi ke??? aigoooo~~ pegi je la...mementang le chef, sokmo nak makan je..ekeke..but what do you know that kedai donut is very nice and cute kedai...hehe..

located at Myeongdong..bleh jumpe kat area2 Myeongdong theatre tu ye..exact direction...mullayo!!!!! ^^;;;....nama kedai ni HARA Donut..


Picture taken by dongseng (credit to owner)

what so special about it? my dongseng is someone with his 'special taste' in bakery..he's an expert in all those mineral or healthy ingredient...bla~~bla~~bla~~...ekekekkeke..sesungguhnye 0.01% pun aku x minat pasal tuh...aakkakaaka....but still..rasenye kedai donut ni comel je and xdop org sgt..and also murah ^^..here goes the website..owner dia Japanese http://haradonuts.jp/

meh tengok gambo..and basically some of the gambo kat entry ni ada yg bukan aku punye, tapi di 'snap' oleh dongseng sbbnye aku malas nak kuarkan kamera gabak lam sejup gaban ni...hehe...outcomenye mmg cantik la sbb bukan aku yg tangkap...haha...



Dongseng aaaaa~~~~~ I borrow your picture ye ^^ V..

tengah borak2 tu dongseng nampak phone aku and nak nyibuk tengok2 sbb sama dgn dia punye la konon...pastu aku tringat lak nak tengok ape bezanye telefon kita dgn tepon dorang so dongseng come up with this brilliant picture..hahaha..dok ngilai2 gelak kami bile ending of 'research' to..see for your self..

Samsung Galaxy Note 1 Korea vs  Samsung Galaxy Note 1 Malaysia



Yg sebelah kiri tu Korea, yg sebelah kanan tu Malaysia.  Yg tak boleh blah tu tgk yg last skali tuh...confirm confirm la yg gambo 'katun' tu wall paper aku..but 'korea dongseng' aku punye wall paper siap tulis arab weiii...malu nak mampus aku kat situ!!! gelak gaban je kami...cis~~~~ 

conclusionnye kalo ade yg nak beli telepon cap korea n nak bawak gi malaysia tu fikir fikirkan la ye...sim card kita je x muat nak sumbat kat situ..hahah...but dr trial yg kami buat arituh..sim card malaysia maybe boleh masuk tapi kena potong macam guna kat Iphone tuh...iphone user mesti tau kan...but there is no guarantee that you can use it even if you potong you punye simcard...kalo nak buat jugak SILA JANGAN hijack blog aku kalo tak jadi...akakakakkaa...

ni rupe terang skit ye..



Next pas abiskan masa kat situ..we move on to my 'cafe' lak..huhu..dr Myeongdong kami gi ke Konkuk University subway line 2 sbb aku nak gi cafe dak yesung ni ha..ekeke...tah bape banyak kedai la yg dia ni bukak tutup nye ha..dr Babtol ke Handel n Gretel and skang Mouse Rabbit lak..ok ok takpe..nak gi sini senang je cam aku ckp tadi amik subway line 2 turun kat Konkuk Uni and cari exit no 2...turun je dr tangga stesen subway tu trus ke kiri..jalan straight je pastu tak silap aku lepas lorong ke 3 tu jenguk2 le kat lorong tu nnti korang akan nmpk signbod 'Mouse Rabbit' ni...





signbod dia sgt beso so rasenye senang je kut nak nmpk kedai ni..or else start cek every lorong lepas turun dr subway tu...hahahhaahahha...aku pun try n error je skali jumpe gak...ceh!! dongseng aku pun x bleh pakai da..soh dia tunjuk jalan aku lak yg tunjuk jalan kat dia..akakkakaka... for more clear direction boleh tgk kat vid dak ELF ni ye http://www.youtube.com/watch?v=IoE_zaBpDFU..credit to kim@sj-world.net

kalo dak ELF datang sini confirm la sbb nak tgk dak YEYE ni kan (aku bukan dak ELF..hahaa)..but unfortunely time aku gi tu dia takdok..yg ade cuma mak dia je...but anyway, aku just nak tgk je cafe ni, dia xdop pun xpe hahaha (lam hati still la harap dia ade...puhuhu)..cafe ni sweet je...ade siap 'mouse hole' kat basement but tgk kasut byk situ so malas la gi situ..just lepak kat dlm tu smbil borak2 ngan dongseng...penat aku dok borak ngan budak ni tak berenti renti.  Here goes some of the interior kat dlm nih...



actually gambo ni  kat cashier and sebenonye x bleh amik gambo kat area tu tapi aku 'tersnap' hahaha..smbil di warning oleh dak cashier tuh..but sbb aku wat2 tak paham dan muka foreigner aku sgt la obvious so aku buat tak reti je le..eekek..snap 1 pica and then blah gi duduk..kat atas2 tu xpe snap, but not at cashier..as usual cafe2 kat korea ni ade lah WAJIB berbentuk comel2 ye..







corner ni best tapi ade couple ni duduk kat situ dr start kami dtg smpi la kami nak blah pun still ade situ...cehh~~~



2 jam kat situ kitaorg cuma minum ni je..ekeke..sbb x nmpk pape tuk ditelan pun..so blasah je la..vanilla latte ni mmg mabeles sedap la...



basically dak2 yg masuk dlm ni semua muka2 cam jepun je dok sibuk snap2 gambo tak sudah2 ha....lepas dah sangap & muak dok situ...ekekeke..kami move out sbb perut dah keroncong x makan pape lagi nih....ni masalah beso gak ni sbb masing2 tak tau nak gi makan hape.  Last2 decide to go around area tuh tuk cari any kedai yg 'AKU' boleh makan..luckily dongseng sgt pandai cari kedai2 yg aku bleh makan...so kami jumpe satu kedai pasta Italy just beside Konkuk uni subway station.  Kedai dia very simple and tak ramai sgt org..but they do have 'seafood spageti' which is super delicious...sedap gilos k..rege pun ok la jugak...sbb dah kebulur x ingat hape dah lupe nak snap pica kedai but it was located tepi subway je..kene cross jalan sebelah subway tu ye..aigooo~~ i'm so fail in giving direction, that's why aku mention earlier my blog is actually about my journey not so much about giving direction but anyone interested can actually mail me..i will try to 'draw' the way...hahahhaha...ni je sempat aku snap sblm licin kene telan..


sape kate makan2 berenti kat situ...lepas kenyang melantak kat situ..aku proceed lak ke next 'cafe'.  Luckily budak sorang ni tak kisah, as long as tmpt tu comfortable and dia boleh borak2 smpi pengsan mane2 pun dia ok..hahhaha..our next place is ---> KONA BEANS..aku dah ketandusan idea so gi je la kat sini wpun xdop motip....haha..dah penah gi sini, CAFE omma dak2 SUJU..sape minat mesti tau...direction, dekat apgujeong but sbb kedegilan budak korea sorang ni kami salah turun station...aku debik jugak budak ni baru tau dah kata turun kat situ x mo dengo..degil sungguh..ish..ish..memandangkan dah salah station and dak keluar dr station tu dia decide supaya naik bus. Tak kisah la, janji smpi...dongseng kata kalo naik subway and swipe card lebih dr 3 kali, kalo naik bus akan jadi free tapi ade few rules dia yg aku tak brape nak ingat...and yes, tambang bus kami free..how to explain pasal ni ...later aku tanye balik kat budak sorang ni...akakkaa...sbbnye sejuk gigil tulang lutut so aku lost memory cane dia explain ritu..ngaaaaa~~~

dah smpi situ kami dok sesat lagi dlm sejuk beku tuh...gilos sungguh~~~ wei dongseng! lain kali aku tanak ikut mu...cis..buat aku sesat barat je lam sejup beku tuh...hahahhahahha..lawak2, dah le jalan giler licin, kasut lak tapak dah ala2 xde bunga so mmg arr kalo salah jalan mmg kuak lentang atas jalan raya tu..so baju dongseng jadi mangsa kene tarik bile nak jalan...akakkakakakkaa...yes, what ever size korean people ni kurus ke gemuk ke..cara jalan dorang adalah sama...adoii la penat weii..lepas sesat aku notice few landmark yg familiar so aku lak guide jalan..and alhamdulilah jumpe...

mmg rase nak peluk pintu kedai ni bile smpi tuh..


nothing much to say about this place, sbb dah penah cite and penah review so this time just hang out like sangatttttttt lamaaaaaaa kat sini....dr kul 7pm smpi kul 9.15pm since this was our last place tuk hari tuh..so pasrah je la aku dok situ lama..haha...start story mory smpi dah x de idea nak ckp..but basically rase nye mmg xde masa yg xde idea nak ckp..membebel je budak sorang tu dr start duduk smpi la nak balik...hahahhaha.

macam biase vanilla latte jadi pilihan dongseng nak makan waffle..suka ati ko lah..

not so much changes pada Kona Beans, malam tu rasenye omma Sungmin yg jaga kedai kut...anyway malam tu cafe penuh dgn fans.  Not so much to see..here goes some interior dlm nih.




jam dah kul 9.15pm, so mata pun dah mengantuk..jom la balik ye...from Kona Beans tu aku decide tuk jalan kaki ke near by subway station...which I regret making that decision T________T
patut la adik sorang ni dok tanye aku byk kali...are you sure you want to walk?? really sure???...dgn muka kompiden aku pun kata 'Yes' dan akhirnye diri sendrik merana...giler jauh weiiiiiiiiii..walaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..nape la aku tak terfikir time ni tgh winter, huwarggghhhh sesungguhnye menyesal kemudian tiada beguna..makanye bejalan la aku ke sana...rase macam 3 jam bejalan kaki...uhuk!!! sib baik dongseng ade kalo dak dah kuak lentang kat situ sbb jalan licin...and luckily kami x perlu transit..line yg sama trus ke Euljiro 3..dongseng hantar smpi situ and than dia blah dengan muka sedey...akakakkakka..dongseng aaaaa..jinjja komawo sbb teman noona 1 hari..we have fun!! nnti kita jumpe lagi...heheee..

nak dijadikan cerita patutnye aku kuar kat exit 7 tapi aku dok menggedik pegi keluar kat exit 6 dgn harapan lebih kurang je la dekatnye...reason aku naik kat situ sbb time tu subway station dah x de org...yg ade cuma scary shoplot yg panjang and gelap..semua dah tutup weiii..gelap gulita..x sanggup aku nak redah ke depan so aku choose naik ke atas tu lagi selamat..nak plak nmpk ade 2,3 org lelaki dok telentang baring kat situ..walaaaaa tu confirm mabuk tuh..baik aku cabut..so naik2 je trus lost direction sbb landmark semua x dop...** sila makesure exit berapa nak keluar and do not simply keluar kat mane2 sbb nnti end up sesat and tak jumpe land mark..

maka tawaf la aku kat atas tuh...2 kali seberang jalan , dgn barang berat and kaki dah rase nak reput frost.  Those who choose to stay at tmpt aku duduk tu, just nak inform kat situ xde ape sgt just shop lot kecik2 yg by kul 7 aku rase dah tutup so by 9pm mmg totally 'dead place' org pun x dok sgt..walaaaaa..seriously agak scary tuk pompuan jalan sorang2 kat situ..find the road map kat tepi jalan and based itu la aku jumpe exit 7...hem~~ belari lari nak menyampaikan ke hostel tu....

Day 3 end up dgn aku kemas barang sbb nak balik dah esoknye..sib baik flight kul 11 pagi so still got time bleh kuar lmbt..malam tu tido bukak lampu sbb takut tebabas tido mmg la haru kan..

End of story..

memandangkan day 4 just my travelling to airport and back home, nothing much happen...naik MAS so confirm x de delay..got back on time and reach home safely...still I MISS KOREA VERY MUCH eventhough ni adalah kali ke 10...KOREA BOGOSHIPDA T____T




No comments: