Friday, June 22, 2012

[SOUTH KOREA] 9th Trip - Day 1

okeh here goes my trip utk yg ke 9 kali nye...ngeh ngeh ngeh...agak riak ke bunyinye??? hehe..dated 16 June til 21 June 2012.


trip kali ni more to guiding kenkawan baik aku ni ke korea..
memandangkan rayuan dan pujukan mereka2 yg nak pegi ni makanye aku mengorbankan ringgit malaysia ku utk menjayakan impian mereka mereka ini...anyway dude!!! aku happy je gi ngan korang...T____T huhu..


nothing much to say for 1st day....went smoothly ...6 hours on plane yg ala2 dapat meng'shape' kan tulang blakang anda exactly 'L' shape sbb walaupun dah di ejas ke belakang still berkeadaan begitu  + soundtrack dr baby 'Nina' yg tak putus2 mendondangkan suaranye selama 6 jam...hahhahaha...fren! bertabah je la ko dgn anak ko yg comel tu ye..hahhaa..


arrive at 10pm..smpi je sana trus bekejo jumpe ajushi taxi..wahhhh!!! luckily dia still tunggu sbbnye hampir kul 10.40pm baru kami bejaya keluar kat pintu arrival tu dek sbb ramai manusia kat immigresen...dah jumpe ajushi...kene lak gi ke kaunter S Roaming sbbnye nak gi amik Pocket Wifi....ape natangnye Pocket Wifi nih..actually dia cam modem wifi yg bleh bawak merata tuk connect internet..disebabkan aku ni antu internet n x bleh benyawa..so aku decide to book + share dgn lagi 2 geng sbb leh guna tuk 3 device..


ni rupenye ye..






cane nak book ni? follow step ni ye

1.  booking kat website nih..kat web ni jugak boleh sewa mobile phone ye..once dah make reservation for pocket wifi nnti akan dpt email reply dr dorang so print email tu..http://www.sroaming.com

2.  bile smpi kat airport Incheon tu kuar dr arrival tuh, trus ke kanan..hujung skali..putus nyawa nak jalan ke sini sbb giler jauh..dah le ajushi tu ikut sama kesian kat dia..akakka..aku soh dia tunggu dgn geng lain tanak lak..gigih nak ikut aku..akakka..cari pintu exit no 13..dah jumpe kaunter tunjuk je email tu..pada yg kejo mase better la fikir balik nak amik ke tak sbbnye nak gi kaunter je satu hal pastu nak tunggu org lain amik pun satu hal..berejam siut...kematu aku tunggu mamat mat salleh ni ..byk beno soklan tanye ye..ish...ish..byk cekadak...dah dpt tu takyah setting pape...open je WiFi and cari le nama pocket wifi tu yg di kenali sbg Ollehwifi Egg..so connect la dgn laju gabannye..

3. Charge / Fees yg kenakan tuk benda ni is 7700 won + 10% vat setiap hari..unlimited usage selagi ade bateri slagi tu lah bleh guna.  coverage area kat Seoul..kuar skit cam Nami Island ade la skit2...aku guna 6 hari so total 50,820krw..bahagi dgn 3 org so sorang bayo 16,940won..murahkan?? bile cek kat akaun CC kene caj dlm RM 137.85

4.  Method of payment lak ade dua..bleh bayo guna credit card or cash.  Credit card dorang akan caj total tadi skali harung..kalo cash lak rolem skit sbbnye dorang akan mintak deposit 300,000 won + total hari + 10 vat..mahal gaban kan..deposit tu dorang mintak sebagai jaminan incase benda tu rosak..so guna cara yg anda rase terbijak bestari ye..aku guna CC.

5.  Pocket Wifi ni hanya boleh pakai kat handphone + tablet + laptop yg ade WIFI sahaja....usoh le pandai2 nak gunakan dekat telefon awam ke or fax machine..sekian..

pas process amik semua selesai..ajushi dgn riang gembira menganto kami ke hotel..kali ni aku dok kat Namsan Guesthouse 3..first time dok sini..motip dok sini sbb aku nak lift..kononnye sbb bawak baby susah nak turun naik tangga so amik la ni..skali rupeny dpt floor bawah skali so tak merasa la nak turun naik lift..akakakakaak...penah dok Namsan GH tapi yg Namsan GH 1..yg ala2 nak cirit panjat bukit nak smpi tuh...ekke.yg ni location sgt bagus just beside pacific hotel..very convenient...

1 malam kat sini bayaran dia 65,000 won...agak mahal la tapi since after bulan 5 semua ghouse di seoul dah naik rege..redho je la aku..

what i can say about this place.

1.  Bilik - selesa je and aku suka je tido takde katil sbb agak selesa..keluasan bilik boleh tahan la dgn rege tuh..kene pandai susun beg..TV LCD ok..aircond ade..sedikit bising sbb bilik bawah skali boleh dengo bunyi air menitik2 ..aku rase air aircond kkut..and..bilik2 semua nya adalah TIDAK KALIS BUNYI..boleh dengo kalo org dok gelak mengilai kat sebelah..akakaka...


2.  Bilik Air a.k.a. Jamban - adesss...ni yg aku x gemor skit..sangat kecik lagi ramping bilik ayornye weh...aku rase cam dok lam kotak..dgn bodi aku yg bersaiz M ni pun aku rase sendat mendat..tanpa memerlukan langkahan kaki start dr tutup pintu...pusing kanan dah nmpk lubang jamban..pandang depan cermin gabak..pusing blakang pintu TRANSPARENT..ekeke..sila warning geng sebilik kalo nak lalu lintas sila pandang dinding..akkaa....penyangkut baju or tuala adalah sgt gerun..kalo tegelincir tuala tu or baju confirm masuk dlm lubang jamban tuh..so adelah lebih afdal menutup seat jamban itu utk keselamatan bersama..those yg bersize L or XL ataupun XXL mungkin agak sengsara di dlm ni..so pandai2 ejas k..


3. Owner/Host - sedikit komen pada host GH ni..agak kureng friendly..sgt jarang bercampur kecuali kalo kita gi bilik kaunter dorang...my 1st impression agak bad jugak sbb hari pertama masuk dah tak sabo sabo nak mintak full payment dgn budak kecik tidonye dgn beg begelimpang kat luar..at least kasi la masuk dulu bilik pastu pandai la aku bayo...aku bayo CASH FULL ok...bile aku ckp bleh dak kasi masuk dulu ..bleh lak dia kata..OK OK..pay first..bengos~~~ agak mata duitan...fine fine..aku bayo....

masuk bilik je trus kiok tido..waiting for next day plak....

5 comments:

syieda said...

syabas dah mendarat dgn jayanya di m'sia. byk bawak buah tangan dr kampung?.. kekekeke

Miss said...

xdok mane surveniornye ha...bawak org..lagipun dah x tau nak bli ape..eeke

nana said...

selalu hotel memana pown mintak payment full dulu kan baru dpt kunci bilik..

Miss said...

kalo guesthouse mostly dorang akan mintak deposit or full payment upon check in...tgk terms and condition dorang..

Miss said...

kalo guesthouse mostly dorang akan mintak deposit or full payment upon check in...tgk terms and condition dorang..