Saturday, April 7, 2012

[SINGAPORE] Jom jalan-jalan kat Singapore- Day 1 (part 1)

yorobun!! annyeong haseyo~~~
how's your day..best tak?
ok nak cite sal my trip to Singapore last week..
mmg DAEBAK!!! 


Unplanned...tapi still ON..
mula dgn intai2 kat Groupon..skali nmpk tiket ke Univesal Studio Singapore (wpun pada azalinye idok le murah mane pun..puhuhu)
disebabkan kat opis aku ni dah ramai yg bejimba jimba ke USS pastu huha huha bitau kate sronok gaban so aku pun teramat le jelesnye sbb aku tak pegi lagi..ekekekekee..so aku pun grab the chance..beli la tix kat Groupon tu..
Entrance to USS + MEMA (maritime experiential museum & aquarium)




So after beli tu start la bace2 kat forum tgk ape tips yg ade..
This is not my first time going to Singapore.....Satu ketika dahulu (cewahhhh) boleh dikatakan tiap 4 or 5 bulan sekali mak & abuya mesti bawak aku n akak pegi singapore sbb abang aku keje kat sana...theehehe...so byk kali dah la...start dari sekolah tadika smpi la abg aku pindah balik keje kat mesia...tapi tu satu ketika dahulu..rasenye 15 tahun lampau..sekian~~


Baik, dpt 4 org partner tuk pegi togeder geder ke sana tuk bergumbira...
then set date 31 Mac 2012 (tekena date tuk 'earth hour').  Since book thru groupon so kene la call nak bitau date nak pegi...dah confirm..setel hal tiket..


then next, kami decide tuk stay 1 mlm kat JB..sbb nak masuk lagi Singapore the next day on 1 April tu...so decided to stay at TUNE HOTEL Danga Bay..booking hotel setel....dugun2 menunggu hari smpi..ekekeke..maklum le dah lama sungguh aku tak pegi amusement park ni..huhuhuhu..bile last pegi tah??


pastu decide plak nak gi dr Tune Hotel tu nak naik ape lak??? tak kose kut nak bwk kete masuk Singapore sbb banyak cekadak nnti..ni bajet ciput je ni. So tebace kat forum bleh amik bus dr Tune tu direct ke Resort World Sentosa..aha!! itu sudah bagus..so confirm mmg ade..mase book hotel tu book skali dgn bus dia..bleh tgk kat website ni ye..http://www.tunehotels.com/our-hotels/danga-bay-johor  .  


Harga tuk return tiket is RM23 kalo beli online..kalo beli adhoc kat kaunter rege dia RM25..so buat lah pilihan yg bijak ye..after beli online tu makesure call Oddsey (shuttle bus) ni tuk booking seat..kalo tak call kebarangkalian tuk tak dapat seat tu adalah tinggi..sila call ye..so ticket bus..settle...


hari yg ditunggu smpi le...31 Mac 2012 hari Sabtu
since 2 org partner mmg org Johor so dorang akan direct tunggu kat Johor nun..aku + 2 geng betolak dr KL naik kete..kul 4.30pagi dah gerak dah..huhu..everything went smooth..smpi kat Danga Bay lebih kurang kul 9pagi..just like expected...wpun hujan renyai2 tapi takpe..janji smpi dgn selamat nye..


Sampai kat Tune Hotel tuh,tak bleh nak check in la kan sbb waktu cek in nye kul 2ptg so lepak la kat situ ..Giler beso Tune Hotel ni..ni 1st time aku dok sini....thehe...parking pun luas ha..xde problem nak parking..rupenye2 depan hotel ni Restoran Sekinchan Ikan Bakar yg org kate best tu..betui ke? aku x pegi pun...huhu...ade 7eleven gak kat bwh ni..ATM machine Bank Islam pun ade..ish..ish..bank aku tuh..bagus2..keke..




mase lepak2 tu nampak jugak la 2,3 family tgh tunggu bus..since kami dah book pukul 10pagi punye bus so kene tunggu lagi sejam...weekdays timing bus ade dua..pegi 7am balik 7pm...satu lagi pegi 10am balik 10pm..tapi kalo weekend ade 3 waktu..7am -7pm, 8am-8pm, and 10am-10pm..tah nape hari aku call ritu budak ni tak bitau pun ade timing kul 8am..cis~~~~ (my advice..kalo nak amik le yg kul 8am ye..just nice je timing tu aku rase...)




Bus mmg dtg tepat pada masanye...sib baik bus canggis..ekekkee...ade free WiFi weh lam bus ni...hahahha..jakun plak aku..rase cam dlm bus kat KOREA plak ha...ekekkekke...rasenye x smpi la kut 20 aku dok lam tu dah berenti kat kastam dan immigration Malaysia...tehehe...cop2 pasport la ape lagi...woh!!! xde org pun..aku ade tebace kat forum kene beratur bagai nak rak...tapi rezeki kami baik ritu langsung x de org ok..so smooth lagi...cop2 pastu gi balik ke bus yg tgh tunggu...bus ni bagus sbb dia hanya akan jalan pas semua org dah naik bus...then continue lagi.....rasenye lam 25 minit gamaknye..smpi plak ke imigration Singapore...wwalaaaaaaaa...nmpk dr luar bangunan dia canggis okehhh...Bus benti lagi n kami turun lagi.....adess leceh plak ha turun naik ni sib baik x bwk byk barang...this time tu seyes x de org ok...rasenye macam org2 dari bus kitaorg je dok bratur kat situ..nak kata pagi buta tak pun weh....time ni dah kul 11 kut????...hahahhahhahaha....suka2 so mmg x lama..amik masa lam 5 minit gamaknye adegan cop2 pasport pastu gi balik ke bus..walaaa...lega2 semua org lepas...tehhehehe..


Sepanjang perjalanan nak ke RWS tu dok perati kiri kanan...member sebelah dok snap2 pica x sudah2 ekekkee...pada aku sama je kut cam kat Mesia..bezanye plat kereta dorang je kut...ekekekee.....okeh..lebih kurang kul 11.30pg kami smpi ke RWS...wah2..mabelessss.....




time tu cuaca agak mendung la mcm nak ujan..smpi je kat atas tu...k x sabo nak masuk...jommmmmmm....






masuk2 je dah jumpe woodywoodpecker..eekkekeke...tapi tanak arr dia...sila truskan perjalanan...masuk2 je nmpk dah Hollywood punye street..nothing much to say..jalan je la..hehe...


then kami gi belah kiri dulu la..dah nmpk dah Madagascar tapi decide naik later sbb kat signboard dah mention siap2 akan basah so tanak arr awal2 dah basah..

ok ok..continue lak ke Far Far Away


kwn sorang dah gedik2 nak tgk Shrek..ekeke...


tapi stop by jap kat Enchanted Airways..mati2 aku ingatkan rides ni scary ke kan..skali dah baris2 tu baru pasan ade budak2 kecik naik..akkaka...so confirm la kanak2 punye rides kan..ah~takpe la naik je...Oh! lupe nak bitau...suprisingly hanya 5 MINUTES waiting time dia
weiiii..walaaaaaaaaaaa..giler bestttttt...serius takde org...mmg date yg kami pilih ni terbagus skali..akakka....k naik rides yg ni mmg le tak bape adventure tapi time dia lap maut tu yg rase nak tepelanting pun ade..akakka..bleh tahan gak..so kami kanak2 riang ni suka le jugak naik...


pastu next....kami gi ke Shrek 4D adventures...huhu...



Best gak Shrek ni sbb kita rase cam kita pun ade lam cite tu..kerusi gerak2, kalo shrek bersin ade lak air tepercik kat muko..akakkaka..byk kali lak tuh..ciss..anyway..seronok gak! yg ni pun x lama..dlm 15 waiting time dia..huhu..oh lupe lagi! nnti mase kat entrance masuk tu sila amik pamplete ngan map USS ni ye..at least bleh nmpk skit ape ade kat dlm..lagi satu ade jadual show..kami try to pegi every show yg ade..kat sini dah letak timing so dah tau kul bape nak gi..kekeke..

so after Shrek..kitaorg decide pegi ke Donkey LIVE- kat far far away tu jugak..show ade every half hour..so time tu dah kul 12.30 x silap aku..so trus gi sana...since member sorang ni nak pegi kan..huhu..pegi aje ....ape yg aku bleh komen?? lelebih tanak arr..akakkakaka..kang marah lak member sorang ni...

utk diri aku...Donkey show ni la benda yg aku takkan pegi lagi..akakkaka..sgt bodoh..akkaakkaa...actually fun kut tuk budak2...aku hingatkan cam Shrek ke rupenye bukan....ade le si donkey ni dok wat talk show kat dlm tu..ingat donkey btui rupenye donkey dlm screen hokey...suruh dok nyanyi2 joget ngan dia...aishhhhh!! buang masa aku je..sib baik kejap..pastu x de org pun ekekkee...ok la xpe dah pegi kan...

so next.....kitaorg decide nak gi tgk show lagi sbb according to schedule pukul 2 petang ade Water World show..walaaaaaaaa menarik...so ape lagi..sila2 pegi..mmg best weiii....tgk live action tuh....huhuhu...sila jangan lupe pegi ye..ade letup2 bom gitu..mmg bombaastic arrr..



dah abis tu...tanak buang mase kami gi lak ke tmpt lain..nextttt...
kami melalui ke Jurassic Park tapi decide tanak naik gak sbb nnti basah..hat basah2 kene naik last...ekekke...




so decide to naik Canopy Flyer...aha!!! ni adventure skit sbb kaki tegantung ke bawah..ekeke..cane nak explain ek...katanye..'enjoy a prehistoric 'bird eye view' as you soar over jurassic park'...ye ye..seperti tu la..terbang seperti burung..akakakakaa....hat ni agak ramai..waiting time dia 40 minit gak la..sbb pe skali naik 4 org je..so tu yg lmbt tu..tapi naik dia aku rase dlm 8 minit je kut..akakkakakkaa..xpe xpe..kita naik jugak...gile gaban seram bile time corner tu rase nak tepelanting..akakaka....success ride!!! member sorang dok snap pica sbb takut nak naik...akkaa...




Nexttttt....uishh!! xhingat nak makan ke dak2 ni??? ye mmg benar! x de sorang pun yg hingin nak makan sbb semua dok gedik nak main..akkakaka...makan kemudian k!!! jalan-jalan lagi! Aha!!!! moment yg ditunggu-tunggu...mengikut research kawan aku kat Youtube..katanye ride ni ngeri lagi tragis...ini yg aku mau...akakkakakkaka...apekah???  sudah semestinye "Revenge Of The Mummy" ada kat Ancient Egypt punye park ye..ekekeke..giler excited weh nak masuk..




lagi menggumbirakan jiwa raga kami sbb waiting time dia 5 minit....weiiii best weiiiiii...serius!!! xde org..wakakkakaa...nak masuk sini kene lak letak beg kat loker..x bleh bwk masuk katenye...aishh! sib baik locker tu tuk 45minute pertama FREE..eekekeke...kalo lebih kene bayo 3 dolar...walaaaaa..xpe xpe..so starting dr pintu masuk smpi le nak ke rides dia tu giler jauh ok...bepusing2 kat dlm tu siap naik tangga bagai baru le smpi ke destinasi..akakkakaka...what can i say about this ride??? DAMN AWESOME!!!!!!!!..tepekik telolong semua org dlm tu..awaakakakkakak..lagi lawak guling2 bile tgk outcome gambo yg dorang tangkap..serius mmg lawak nak mampus tapi aku tak sanggup nak beli sbb buruk gile muka sorang2..akakakakkaka


tapi dinasihatkan tuk yg lemah semangat or sakit jantung..sila JANGAN NAIK..kalo tanak umur pendek..huuuuuuu~~~~disebabkan takde sgt org dah rase cam nak ulang ride tapi geng kate xyah la gi naik yg blum naik...okehhh...nextttt~~~smbil jalan2 snap la dgn maskot2 yg bekeliaran kat situ..hehe..






Tempat yg ditunggu tunggu oleh semua..Sci Fi City ..




woooo kat sini rupenye semua org kumpul..patut le kat depan2 xde org..semua dok tang ni....ekeke..best k tmpt ni..jakun giler tgk...tapi sblm nak gi situ aku dah dok tenung track roller coaster tu...walaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..ini yg aku mauuuu..akakaak..




hape lagi aku cari arr mangsa2 tuk teman aku naik..ekeke...tapi 2 org je yg volunteer nak naik..lagi 2 org tak sanggup memendekkan nyawa kate dorang..akakakakkaka...baik2 takpe..aku nak naik jugak..so mula2 kami pilih Battlestar Galactica : HUMAN..seriusss!! 5 minute waiting time...akakkakaa...gembira2...mula2 duduk tu cam gerun gak la..member sebelah siap bace ayat kursi weii...adessss nak gelak aku tgk muka dia...ekekkee....bile dah start tu kan...humangggg!! mmg nak tecabut jantung...akakkakakkakkaa.....jerit tak hinggat smpi nak kuar anak tekak...akakakaakka..BESTTTTTTTTTT


rides tu mmg best wooo sila pegi...jgn skip ok...pastu turun je dr situ aku ajak lak member tadi gi ke roller coaster yg seblah plak..hat ni mmg giler extreme punye le..sbb kaki terapung..akakkaka...x de lantai weiii...walaaaa..mencabar jiwa dan raga tapi aku nak naikkkkkkkkkkkk...waiting time 5 minit...ahhaahahhahaaha..dari pada 3 org yg naik tinggal aku n sorang lagi geng je yg sanggup nak naik ni...yg lain dah pengsan....walaupun aku + geng mcm dah nyawa2 ikan dek kene pusing ngan roller coaster tadi..aku tak kisahhhhhhhh..aku nak naik jugak yg ni...next is...Battlestar Galactica : CYLON...




time nak naik tuh aku n geng dah pilih nak dok tengah..skali ade 2 org mat salleh ni soh kami dok tepi sbb dorang x bleh dok tepi sbb tinggi takut kepala sangkut plak ...cissss..sungguh sengal..tepaksa la mengalahkan kang ade lak masuk paper kepala sangkut kat roller coaster...wwuuwuwuwuw..serammm...akakkaa...Aha!! what can i say about this ride??? haku rase suara aku paling bergema kuat gile kat situ..wakkakakka...jerit cam pakai mike ok...wuhuhu..malu2...mmg best ok..rase cam terjun dr bukit je...kene campak2 ke langit..tibe2 je rase kaki dah tepelanting ke atas..ekekke..cam tu la ekpresi nak naik dia lebih kurang..akkaaka...yg pasti mmg giler best....DAEBAKKKK!!! mission accomplish..turun je muka cam dah x de darah..jalan pun lintang pukang..akakkaka...lawak arr ko Tim..siap bace surah bagai...


k selesai mempertaruhkan nyawa kat sini...nexttttttt...


sila bace kat next entry ye...hehee

No comments: